top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverGinet Balistreri

Boris

Bijgewerkt op: 30 mei 2019


Potloodtekening door Ginet Balistreri

ineens was jij er, in mijn achtertuin vol kattenpuin

als een zomersneeuwster, met je koppie schuin

helemaal in je knollentuin

je rode halsband als een slordig vlinderdasje

onderbrak het mooie wit van je poezenjasje

het zat veel te strak, gegroeid was je

ik deed het af, nu hoorde je in mijn kattenklasje


al was dit huis al tjokvol

te veel gemiauw en te veel poezenwol

clown zijn werd hier jouw vaste rol

en die vervulde je talentvol

dus ik maakte van mijn bed ook jouw slaaphol

en zodra mijn benen onder de dekens verdwenen

begon het spelletje van de bewegende tenen

dat je speelde met duikvlucht en koprol

in bed had jij een dubbelrol:

hartsvriend en flapdrol

ik hield zo van je kattenlol

jij was degene

die mij moeiteloos kon entertainen


het is het goede en het slechte tegelijk

dat een kat niet op een hond lijkt

aan kat is niet zomaar trouw, kijk:

goede zorg van de baas in theorie en praktijk

vinden zij gewoon erg belangrijk

net als eten, slapen, spelen, kroelen, dus een goed kattenklimaat

hebben ze genoeg daarvan binnen handbereik

dan bepalen zij: is het kattengoed of kattenkwaad?


vandaar dat ik hier nu zit te schrijven

met kat op schoot, op bank, in bed

en het zal altijd zo blijven

zij zijn het zelf die het me inwrijven:

"jij bent degene die op ons let"

en het is waar, hier geldt één grote wet:

'geen polonaise aan beestenlijven'

ik heb lak aan mijn klein budget

elk tekort aan een dier laat me verstijven

en wordt door mij met recht rechtgezet


wat ik daarbij ook in huis haal

is de zielige kant van het verhaal

met al mijn ferme feelgoodtaal

vergeet ik soms helemaal

de scheuren en deuken in mijn hart

die ik weer voor dit moois betaal

wanneer één van mijn diertjes finaal

zijn eigen end in rent

mijn zachte leventje wordt dan heel hard

en mijn volle huis heel kaal

ik huil en baal

dat jij er niet meer bent


november 2006


11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page